lördag 28 maj 2011

Karolinska Sjukhuset i Huddinge

12 December 2010. Dags för fortsatt utredning inför levertransplantation. Nu på Karolinska Sjukhuset i Huddinge. Ja, vilken koloss! Bara för att hitta i detta komplex behövs orienteraregenskaper på elitklassens nivå - typ. Men skämt åsido, här fortsätter förutom medicinska undersökningar även samtal med kurator, dietist, sjukgymnast, transplantationskirurg,  narkosläkare, samordningsläkare, koordinatorer för transplantationen. Fyra innehållsrika och mycket informativa dagar. Onsdag anslöt även kära hustrun för delges vad som kommer att hända före, under -och efter en levertransplantation. Att ligga på sjukhus är väl ok om man är sjuk, men eftersom jag är där för utredning och alls inte sjuk i den omfattning som patienterna på den avdelning som jag hamnade på var. Då kom väl egentligen första tanken, kommer jag att bli lika sjuk? Förmodligen!
Hur är det att genomgå en levertransplantation, frågade jag narkosläkaren innan hans genomgång. Jag skall citera en patient sade han. "Som att bli överkörd av en traktor, två gånger". Ribban var lagd.
Narkosläkarens genomgång  var detaljerad och beskrivande av tillvägagångssättet på en levertransplantation. Hur patienten förbereds opereras, transplanteras, uppvaknande, intensivvård, medicinering, tillfrisknande etc.
Ärligt talat så kände jag mig ganska "liten och tom" efteråt. Men nu vet vi ju vad som händer.
 Efter alla undersökningar avslutas veckan med en genomgång av transplantationsteamet, utredningarna sammanställs och jag får ett preliminärt beslut att jag kan transplanteras!! En transplantationskoordinator blir min fortsatta kontaktperson. Så får vi då åka hem mot en stundande jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar